Sunday, September 16, 2007

Hijrah

Saya bertanye kepada diri sendiri..nape ko berubahan? terus saya cakap kite diberi suatu yang amat bernilai iaitu IMAN..bukan mudah untuk perolehi nye dan bukan mudah juga untuk menjaga nye. Saya kene berubah untuk beroleh yang lebih baik di masa depan..kita tidak kekal hidup di dunia ni. Seronok n kebahagiaan duniawi ni tidak kekal..yang lebih penting beroleh kebahagiaan di akhirat kelak.. saya terus bertanye ape yang buat ko berubah? saya sedar saya banyak de wat salah wat dosa..benda ni lah yang wat saya rase tidak selesa..saya bukan org yang sempurna oleh itulah sy perlu berubah kearah yg lebih baik..

Allah menganugerahkan akal kepada kita. saya rase bg seorg yang berakal die dapat bezakan yang baik dan yang buruk..tau panas tau sejuk..bile kite cakap masuk neraka semua org tahu api neraka itu panas..tp itu ler kelemahan diri ini yang still nak wat dosa..itu la yang perlunye hijrah..kekadang org cakap tunggu ler dulu..nnti ler baru wat amal..tp tanye diri balik..sempat ke? mati tu x penah tunggu kita..takut tak sempat..mati x tunggu tua..de yg td baru sembang dgn kite tp setengah jam pastu die meninggal..so pe yg patut kite ambil pengajaran..semua ini peringatan bagi orang berfikir.

orang bercakap..eh ko sebelum ni wat dose itu ini..betul itu salah diri ini..pe yang saya cube skrg ialah berhijrah ke arah perkara yang betul dan meninggalkan larangannye..

Ya Allah..aku mohom kepada-Mu tetapkanlah iman ku, Islamku di dunia dan akhirat..matikan Aku dalam iman dan Islam..golongkan aku dalam golongan yang beroleh rahmatMu di dunia dan akhirat..Ya Allah bagilah aku kebahagiaan di dunia dan akhirat.

No comments: